Samarbejde, Skrivning, Tips & tricks
Skriv en kommentar

Tip nr. 4: De tre k’er

På Københavns Universitet har professor i retorik Christian Kock i snart 20 år lært de retorikstuderende de tre vigtigste egenskaber ved en god respons: De tre k’er. Det burde være muligt at vække enhver retoriker og  kl. 3:37 om natten og få dem til at citere de tre k’er i søvne. De tre k’er står for konkret, konstruktivt og kammeratligt.

Det er det fineste trekløver. Og det særligt fine ved at trekløveret er at det findes overalt, dér lige for næsen af os, lige til at plukke i stedet for at lede efter det sagnsomspundne firkløver. Enkelt og godt.

Konkret

Husk altid at pege helt konkret, specifikt og præcist på hvad det er du synes er godt eller kunne være bedre ved den ting du giver respons på. Sig ikke: Din tekst er spændende, eller den måde du håndterede mødet i går på, kunne have været bedre. Sig:

Verberne “triller” og “bobler giver de to sætninger øverst på side to præcis den forventningsfulde stemning vi gerne vil opnå i denne her velkomstbrochure til nye forældre.

Eller

Den rejsemetafor du brugte i præsentationen – med kuffert og  kort og visum – betød at deltagerne levede sig ind i workshoppen og turde sige vovede ting, præcis som vi havde aftalt.

Konstruktivt

Kom altid med forslag til hvad der bør gøres for at gøre det endnu bedre. Hvis det er en tekst, og du peger på at noget fungerer mindre godt, for eksempel rækkefølgen af argumenter eller en række fagtermer som modtageren vil have svært ved at forstå, skal du foreslå skribenten hvad hun skal gøre i stedet. Hvordan skal strukturen laves om, helt præcist. Afsnit 2 om på side fem? Hvilke begreber kan du foreslå der vil fungere bedre? Reglen gælder også når noget er godt. Du kan sagtens foreslå den du giver respons, steder eller situationer eller produkter hvor han kan gøre mere af det gode, fordi det vil være virkningsfuldt der.

Kammeratligt

Ingen er usårlige når det kommer til respons. Det er altid følsomt at lægge sit arbejde frem for andre og høre deres mening. Derfor har man pligt som respondent til at sige tingene på en ordentlig og rar måde. I gamle dage hed det “kærligt” og ikke “kammeratligt” på retorik. Det er nok fint med en modificering – men ikke desto mindre helt afgørende at man tager hensyn til hinandens følelser. Uanset hvad produktet er som du skal give respons på, kan du regne med at muligheden er til stede for at afsenderen bliver såret hvis du tramper rundt og læsser kritik af dig i stride strømme. Giv respons på en venlig og betænksom måde. Sig det endnu blødere end du tror er nødvendigt. Og husk at vi lærer mindst lige så meget, hvis ikke mere, af at høre hvad vi har gjort godt, som af at høre hvad vi har gjort skidt.

Foto: Takashi M / Creative Commons licens.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s